Äiti kuoli ja mie kadotin itteni. On tämäki ollu kesä, tai no loppupuoli siitä. Mie näin viimeyönä unta äitistä, siinä mie selitin sille asioita, joita tavallaan halusinki sille kertoa. Mie kerroin kaikista tauluista, mitä mulla on jääny maalamatta. Ja siinä unessa mie rikoin taloa, joka oli tehty pahvista. Äiti istu koko sen unen ajan sohvalla, katto vain minua ja välillä hymyili. Ja mulla on ikävä. Ei sitä oikein vaikuta muuten ilmaista. Voisinhan mie sanoa, että sydän on silppua ja kaikki on paskaa, ilman sitä, mutta se silti tarkottaa vain sitä, että mulla on ikävä.

"Tämä ikävä on
1000 kilometriä
pimeää ympärillä"



Mie en jaksa tajuta, kuinka mie en ennää ole minä. En oo kosketuksissa itteeni, ommaan sydämeeni. Kaikki on jotenki pois paikoiltaan. ja mulla on suuntavaisto vituillaan, enkä tiedä minne tästä jatkaa.

"Pohjattomat on nämä silmät
suolaisista kyyneleistä
vaikka ei tällä itkulla ole
mitään merkitystä, ei se
muuta asioita, eikä tuo
lämpöä vereesi, pulssia
sydämeesi"


Minussa on hajanaisia lauseita ja sanoja. En saa selkeyttä, enkä kunnollista kokonaisuutta. En vielä. Minun mielenkiinto kaikkeen on kadonnu. Ainoa mikä minut vielä sytyttää, on nauru. Se on hyvä, että saan nauraa. Kamalinta ois ollu se, että se ois kuollu äidin mukana.

"Kamalinta olisi ollut se
että mukanasi olisi kuollut
tärkein lahja, jonka sinulta sain

nauru"


Marsuki muuttaa pois ja tullee ikävä, Janicaki lähtee kohta, sitäki tullee ikävä.
Mutta niinhän se menee. Näin on tapahduttava.
Marsu, siellä Tampereella ei ole sulle muuta, ku mahdollisuuksia ja sehän siitä tekee niin hienoa.
Se on sulle se uusi pohja, josta aloittaa rakentamaan. Valkea paperi, johon alkaa kirjottaan, sitä uutta tarinaa.
Ja mie kyllä tuun teitä kattoon ja se on varma, mutta just nyt ei oo muuta, ku toivottaa teille hyvää matkaa.

Minä en ole enää sama, enkä tahdokkaan.

Tajusin myös, että jos mie tästä selviän, mie selviän mistä vain.




"Voisin kulkee väsymättä maailman ääriin
Voisin tulla takaisin ja hengähtää
Mutta sinä kun oot mennyt
Ei henkeäkään mulle jää

Maailman tuuliin mä menetin rakkaan
Pelasta mut jos se käy sun almanakkaan
Pelasta mut, Pelasta"

Juice Leskinen - Rakkauden Haudalla